Oulun yliopiston hanke opiskelijoiden työllistymisen edistämiseksi

Hankkeen puitteissa järjestettiin harjoitteluun lähteville tai valmistumisvaiheessa oleville ”Oivalla osaamisesi, tuunaa työnhakusi” –uraryhmä ja projektivalmennus.  Tavoitteena oli antaa ohjausta työnhakutaitoihin, urasuunnitteluun, oman osaamisen tunnistamiseen ja työelämätietouteen. Uraryhmään osallistui 10 opiskelijaa, joista neljä oli biologian ja 6 humanistisen alan opiskelijaa (kielitieteilijöitä sekä kulttuuriantropologian ja historian opiskelijoita). Projektivalmennukseen osallistui lisäksi kasvatustieteilijöitä.

Ryhmä kokoontui kevään 2012 aikana 6 kertaa sekä syksyllä vielä pari kertaa. Kevään ohjelmassa oli omien osaamisalueiden selventäminen kuten esimerkiksi ”mitä biologi/historijoitsija osaa”, työelämän osaamisvaatimukset ja työnhaun viestintä, erilaiset tavat koota portfolio sekä  CV:n ja työhakemuksen tekeminen.

Työskentelymuotoina olivat pari tunnin tapaamiset iltaisin ja opiskelijoille annetut itsenäiset tehtävät, kuten ”etsi työpaikkoja, joissa omalta alalta valmistuneet ovat työllistyneet”, ”mieti mielenkiintoinen työpaikka, jota voisit hakea ja omat vahvuutesi” sekä ansioluettelon ja hakemuksen tekeminen.

Viimeinen uratapaaminen järjestettiin yliopiston ulkopuolella tutustuen Yritystakomon ja Duunaamon toimintaan. Toiveena esitettiinkin, että tapaamisia voisi olla enemmän yliopiston ulkopuolella, kuten esimerkiksi uudessa korkeakoulujen yhteisessä BusinessKitchenissä. Tämä tutustuttaa opiskelijat ruohonjuuritasolla työelämäyhteyksiin!

Harjoittelun aikaisen oppimisen tueksi opiskelijoille saivat käyttöön ”Kaikki irti harjoittelusta – harjoittelun käsikirja”, jonne harjoittelun aikaisia tuntemuksia, työvaiheita ja oppimisia voi kirjoittaa muistiin. Tämä auttaa varsinaisen harjoitteluraportin kirjoittamisessa ja konkretisoi harjoittelun aikaisia tehtäviä ja tavoitteita.

Oli hyvä, että ryhmässä oli eri tieteen aloja opiskelijoita, näin opiskelijat ”joutuivat” pukemaan osaamisensa hyvin tarkkaan sanoiksi ja saivat uudenlaisia näkemyksiä omaan osaamisensa hoksaamiseen. Ryhmän tärkeimmäksi anniksi koettiinkin luottamuksen ja arvostuksen lisääntyminen omista taidoista. ”Minullahan on oikeastaan monenlaisia työelämässä hyödyllisiä taitoja ja osaamista”,sain harjoittelupaikan luultavasti juuri siksi että luottamukseni osaamistani kohtaan kasvoi kurssin ja hyvien vinkkien myötä”.

 Ryhmän tuoman luottamuksen ja positiivisen tsempin lisäksi opiskelijat saivat henkilökohtaista apua hakemuksen ja CV:n tekemiseen ja näistä harjoituksista opiskelijat antoivat hyvää palautetta. Käsitys itsestä työnhakijana muuttui itsevarmuuden kasvaessa ja työnhakuprosessi tuli tutuksi: ”Ymmärrän nyt paremmin mitä työelämässä tarvitaan ja opiskelemani aineet luovat todellakin vain pohjan jonka päälle voin oppia uutta.

Uraryhmän lisäksi pidettiin päivän kestävä projektikoulutus – joka oli ”huippu”. Näkökulmana oli ”projektikoulutus työelämäyhteystyöprojektiin osallistuvalle” ja aiheina projektin hallinta, organisointi, viestintä ja riskit. Konkreettisena projektin läpijuoksutuksena kokeiltiin OpenProject/MsProject ohjelmaa, jota opiskelijaryhmät käyttivät omaan alaan liittyvän projekti- harjoituksen tekemiseen. Saatu palaute vahvistaa sitä, että projektikoulutusta todella tarvittaisiin. Toimiihan työelämä yhä enemmän ja enemmän projektien kautta.

Kaiken kaikkiaan monitieteellinen ryhmä on hyvä, koska silloin oman oppiaineen ja osaamisen ”itsestään selvyyksiä” katsotaan uusin silmin. Seuraavan uraryhmän toivotaan myös olevan  monitieteinen tiedekuntien rajoja ylittävä.  Osallistuminen uraryhmään ja projektikoulutukseen huomioitiin myös opintoihin kuuluvaksi (yhden opintopisteen suoritus). Humanistisessa tiedekunnassa on vastaavanlaisille työelämään liittyville toiminnoille perustettu myös oma opintojakso ”Työelämään orientoiva kurssi”, johon opiskelijat voivat sisällyttää uraohjausta, alumnitoimintaa ja muuta työelämään ja osaamiseen liittyvää opiskelua. Näin työelämä näkökulma saadaan kiinteämmäksi osaksi opintoja.

Jätä kommentti

Avainsanapilvi